Hålla cobol ladd-moduler levande

I detta forum kan frågor och tips ställas och ges.
c638bjo
Newbie

Inlägg av c638bjo » tis 08 jun 2004, 14:16

Hej,

Är det någon som vet hur man kan hålla en ladd-modul skriven i cobol levande i adress-space under MVS (z/os). Normalt så dör adress-spacet efter 20 minuters inaktivitet men jag vill hålla det levande 24/7. fallet gäller att hålla SP byggda i cobol levande för att slippa 4 sekunders uppstartstid efter varje inaktivitet.

Alla svar beaktas...

//Björn :unsure:

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » tis 08 jun 2004, 17:58

Hej Björn !

Jag ska försöka att hitta någon information runt detta...och återkomma.

mvh Mats N

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » sön 20 jun 2004, 13:09

Hej igen !

Jag antar att du kör utanför exempelvis IMS (troligtvis direkt under DB2!!?). I IMS finns ju möjligheten att "pre-load:a" moduler som används frekvent, och jag antar att samma möjlighet finns även under CICS. Om laddtiden för din SP är 4 sekunder så antar jag att ditt önskemål är berättigat...men hur tusan kan det ta så lång tid som 4 sekunder :huh: att utföra laddningen? Bara att få en svarstid på 4 sekunder i den miljö som jag arbetar skulle uppfattas som seg, och då ingår allt från datattransport till laddning och exekvering.

mvh Mats N

kjehan
Newbie

Inlägg av kjehan » ons 23 jun 2004, 18:38

Hej,

Jag misstänker att det du pratar om är ett WLM-managerat DB2 stored procedure adress space.

Tyvärr verkar det inte finnas något enkelt sätt att hålla ett sådant address space levande längre än 1 timme. Det är viktigt att förstå att address spacet tas ner endast om inga stored procedures har körts i adressspacet under denna period och att det endast är första transaktionen som blir lidande av den tid det tar att starta upp adresspacet (I detta fall är problemet tiden det tar att starta SP WLM-adressspacet (motsvarar i en princip en IMS message region) snarare än tiden det tar att ladda modulen.

Givetvis kan man tvinga att adresspacet hålls uppe genom att via någon slags automation (tex OPC) köra en enkel DUMMY-SP en gång per halvtimme.

På följande länk besvaras ett antal SP-relaterade frågor, bland annat din fråga
Stored procedure frågor

/Kjell

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » tis 29 jun 2004, 16:11

Tack Kjell för ett proffsigt svar med en bra länk :).

mvh Mats N

c638bjo
Newbie

Inlägg av c638bjo » mån 05 jul 2004, 14:21

Tackar för svaren! Tack Kjell för länken! Det är precis det jag var ute efter.

Att köra en dummy-sp kan vara ett alternativ.

//Björn

Skriv svar