Vilken utvecklingsmiljö ska jag välja?

Reklam, tips samt recenssioner över användbara saker i COBOL-världen.
Skriv svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Derpir
Member
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av Derpir » fre 24 okt 2008, 11:19

Hej

Jag är rätt nyfiken på Cobol trots min rätt så "unga" ålder. De flesta jag känner programmerar i .NET-språk eller Java.

Jag har dock blivit intresserad av att vidga min kompetens, idag sitter jag själv på ett företag och utvecklar i VB.NET.

Min fråga är om jag skulle vilja kika på lite cobol hemma på min PC, finns det någon bra och gratis utvecklingsmiljö som jag kan änvända?

mvh
Alex

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » fre 24 okt 2008, 17:48

Kolla på www.microfocus.com. De har en PC-baserad miljö/verktyg som är gratis att pröva på. Det finns en begränsning i antalet kodrader, men bör vara fullt tillräckligt för att komma igång.

Jag har inte testat det själv, men vi har en COBOL-utvecklingsmiljö uppbyggd på SEB som baserar sig på deras verktyg Mainframe Express.

Jag vet att Skandia har tittat på Mainframe Express och ett annat verktyg som bägge körs i PC-miljön. Bengt-Ivan hos er kan vara en bra person att ta kontakt med :-). För hemmabruk så är det nog www.microfocus.com som gäller.

mvh Mats N

Skriv svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable