MFE (Mainframe Express)

Reklam, tips samt recenssioner över användbara saker i COBOL-världen.
Michael Simpson
Newbie

Inlägg av Michael Simpson » ons 21 jan 2004, 12:16

MYCKET bra verktyg för att utveckla stordator kod på PC'en.

Här på SHB använder vi den för att utveckla IMS applikationer. Numera, mycket stabil (tycker jag). Som vanligt (och som alla produkter) så löser det inte alla våra behov, men det är rätt enkelt att komma runt problemen.

Att utveckla nya applikationer går som en dans - kompilering är snabb, ingen länkning behövs, access tillDB2 på mainframe mycket enkelt och bra.

http://www.microfocus.com/products/mainframeexpress/

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » tor 25 aug 2005, 19:08

Hej !

Vi på SEB har också börjat att titta lite på denna produkt, och kommer väldigt troligt att köra en "proof of concept" på denna produkt under hösten.

Tanken är främst att snabba på vissa delar av utvecklingen, samt även kunna få till mindre testmiljöer utanför stordatorn på ett smart sätt. Om det blir någon fortsättning så kommer inte att bli ett försök att få över alla utvecklare i denna miljö, utan endast de som vill och tror på idén. Jag tror inte att man kan hitta det "perfekta" verktyget som fixar allt...men det kan ändå vara "good enough".

Komplettering:
Vi (några på SEB IT) har nu testat MFE 3.0 under cirka två veckor. Vi har problem att koppla XDB mot DB2 på stordatorn då vi kör version 8 i testmiljön. Det verkar åtminstone som om detta är problemet då vi kan koppla upp oss mot PROD som går i DB2 version 7. I övrigt så håller jag med Michael att det är ett roligt verktyg att jobba med utveckling på. Det är en trivsam editor, kompileringen går blixtsnabbt och debuggern är lätt att få igång och innehåller tillräckligt med funktioner.

På assemblersidan ser det tyvärr lite sämre ut. Det är ett antal submoduler och makron som inte fungerar i MFE miljön (iofs inte så konstigt), vilket innebär att det blir en hel del initialt jobb att få till en fungerande testmiljö i denna värld. Det blir till att skriva "stubbar" etc. för att gå/koda runt de saker som inte supportas. Ingenting är som vanligt omöjligt, men det är ett pris även på detta som måste vägas in i en eventuell satsning.

Jag är tillsammans med en kollega (BoRa) inbokad på användarkonferensen den 1-2 november i Enköping.

mvh Mats N

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » tis 20 mar 2007, 19:34

Hej !

Det var ett tag sedan jag kompletterade med information i den här tråden. Under denna tidsperiod har vi jobbat en hel del med vår nya utvecklingsmiljö som baserar sig på Mainframe Express. Vi körde en relativt långt pilotprojekt med 9 köpta licenser. Det mesta fungerade väldigt bra, och en del av utvecklarna "vägrade" att gå tillbaka till den ordinarie stordatormiljön ;).

Vi har nu köpt in ytterligare 25 licenser och drar igång utvecklare lite här och där i vår organisation (på SEB). Det känns väldigt kul att vara igång mer på riktigt, och nu håller vi bara tummarna för att allt ska rulla på.

mvh Mats N

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » fre 29 aug 2008, 18:36

...vi är uppe i drygt 50 licenser, och fler är på gång. Nu stundar snart en uppgradering till MFE EE 3.1, om allt snurrar på som tänkt.

uffe
Newbie
Kontakt:

Inlägg av uffe » ons 03 sep 2008, 12:26

Hej.
Jag blir riktigt avis...
Hörde rykten om att Skandia funderade på RDZ istf MFE....
:(

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » lör 20 sep 2008, 10:44

QUOTE (uffe @ 2008-09-03 - 12:26:09) Hej.
Jag blir riktigt avis...
Hörde rykten om att Skandia funderade på RDZ istf MFE....
:(
[/quote]

Jag och några kollegor var på ett RDz-seminarium på IBM i veckan.
Det grafiska gränssnittet såg helt ok ut, men grundtanken att konstant köra mot stordatorn är i mitt tycke ett "feltänk". Det mesta som görs tar betydligt längre tid än i Mainframe Express, och att sätta upp en egen lokal miljö är omöjligt. I MFE kan jag ju göra allt lokalt utan att påverka eller påverkas av andra, och det är en oerhörd fördel för mig som bl.a underhåller infrastrukturmoduler som påverkar allt och alla. Fördelen med RDz är att exekveringsmiljön är i stordatorn, och att alla program då (förhoppningsvis) fungerar som de ska i målmiljön (stordatorn). Vidare så behöver inte specialmoduler i exempelvis assembler hanteras på något annat sätt...utan de exekveras som vanligt.

I en match mellan RDz och ISPF-TSO vinner RDz.
I en match mellan Mainframe Express och RDz vinner MFE solklart enligt mig.

Prismässigt så kostar bägge verktygen en hel del, men visst ger de en betydligt roligare utvecklingsmiljö.

mvh Mats N

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Re: MFE (Mainframe Express)

Inlägg av Manor » tor 03 dec 2009, 20:53

Hej !

Ännu en uppdatering på Mainframe Express fronten på SEB.
Vi är sedan en tid tillbaka uppe på versionen MFE 3.1. Det var en hel del jobb med detta bl.a en helt ny installationsprocess.
I mångt och mycket en vassare funktion, men tyvärr också en del irriterande buggar...dock ingen "show stopper".

Vi är uppe i knappt 80 licenser, och har en hel del väldigt aktiva användare.
Kopplingen till andra PC produkter är ett stort plus. Det innebär att man ganska lätt kan komplettera upp miljön med andra verktyg.
Några exempel från vår installation är:
- CaseGen - en ypperlig ersättare till Telon på stordatorn (allt från konvertering, runtime-moduler och det PC-baserade utvecklingsverktyget ingår).
- ExamDiff - jämför två olika source/fil versioner med varandra (finns även en betalversion med namn ExamDiff Pro).

mvh Mats N

tobias
Newbie

Re: MFE (Mainframe Express)

Inlägg av tobias » tis 11 nov 2014, 13:50

Bump på tråden. Vi jobbar med MFE i skolbänken just nu, men eftersom det annonserats support-stop på MFE inom nära framtid, vad finns det för alternativ?

Skriv svar