JCL-fråga

I detta forum kan frågor och tips ställas och ges.
Skriv svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
cbn
Newbie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av cbn » fre 23 jan 2009, 16:46

Hej

En ny-gammal fråga!

En gång i tiden har jag nog skrivit en jcl som innehåller detta, men minnet
är fn tomt!

Hur gör jag för att undertrycka ett printsteg om filen är tom (eller ev saknas)?
Någon sortrutin eller ?

Tack på förhand
cbn

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » fre 23 jan 2009, 19:14

Hej !

Välkommen till forumet.

Jag misstänker att det du är ute efter är "något" som flaggar med en condition-kod om filen är tom...och därefter testar du på denna condition-kod om du ska hoppa över ett steg i JCL:en.

"Något" ovan skulle kunna vara en sort-rutin (om denna ger ett vettigt svar), eller någon form av kopierings-rutin.

Spontant så brukar väl dock även en tom infil räknas som ok då man även i detta läge vill få ut en "tom" lista innehållande enbart rubriker. Det beror väl lite på vad det är för lista och system/applikation, misstänker jag.

mvh Mats N

abki
Newbie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av abki » fre 03 apr 2009, 09:15

Om du kör på z/OS - IBM så finns bl.a följande varianter.

Om du har ett program som skapar listan går det att sätta return-code till t.ex. 4 för att markera att listan är tom. Condition-koden kan sedan användas i ett kopieringssteg i samma jcl som bara körs när inte cc är 4.

Alternative om det inte är eget program så går REXX att utnyttja. Kör rexx via tso-programmet och anropa programmet EXECIO med parametrarna 1 DISKR och dd-namn. När du får cc 02 så är datasetet tomt.
Utförligare beskrivning finns på http://publibz.boulder.ibm.com/cgi-bin/ ... 0626210253
Conditioncoden utnyttjas på samma sät i jcl:n med ett separat kopieringssteg.

Motsvarande går även att göra med clist om det skulle kännas bättre, har för mig att anropet heter getm där.
Abki

Skriv svar