Cobol böcker?

I detta forum kan frågor och tips ställas och ges.
Derpir
Member
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av Derpir » fre 24 okt 2008, 12:48

Hej

Jag har svårt att hitta en bra bok som tar upp Cobolprogrammering/Utveckling.
Någon som kan tips om en bra bok på svenska eller engelska?

mvh
Alex

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » fre 24 okt 2008, 17:44

Hej !

Det finns ett antal böcker som dock har några års damm på sig...
COBOL for Dummies och Strukturerad COBOL är två exempel som väl är riktigt hyfsade.

Micro Focus har en "gratis prova på" utvecklingsmiljö/verktyg för de som vill pröva på. Jag har inte testat det själv, men använder med stor glädje deras verktyg/miljö Mainframe Express EE (se vidare www.microfocus.com).

COBOL är ett väldigt lätt och "pratigt" språk som går fort att komma igång med. Språket är dock ett sekventiellt programspråk än de objektsorienterade som du redan kan. De största problemen brukar vara att komma igång med övriga delar på stordatorn, som kanske inte är riktigt lika logiska om man kommer från "den andra sidan".

Återkom gärna om du har svårt att hitta någon bra litteratur att börja med.

mvh Mats N

Derpir
Member
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Inlägg av Derpir » lör 25 okt 2008, 11:48

Tack för ditt svar.

Jag har beställt dummies boken och kommer försöka sätta mig in i Cobol.
Ska bli spännande det här!

tack och på återseende

mvh
Alexander

klarre
Newbie

Inlägg av klarre » lör 21 feb 2009, 11:44

Hej
Själv använde jag boken SAMS Teach yourself Cobol in 21 days, och Microfocus Net express installerat på en windows burk, när jag lärde mig Cobol:

http://www.bokrecensioner.se/0672317885

mvh Klas

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » lör 21 feb 2009, 12:30

QUOTE (klarre @ 2009-02-21 - 11:44:10) Hej
Själv använde jag boken SAMS Teach yourself Cobol in 21 days, och Microfocus Net express installerat på en windows burk, när jag lärde mig Cobol:

http://www.bokrecensioner.se/0672317885

mvh Klas
[/quote]

Tack för ett bra tips :).

mvh Mats N

Derpir
Member

Inlägg av Derpir » ons 25 feb 2009, 12:05

Tack för tipset!

perzy
Newbie

Re: Cobol böcker?

Inlägg av perzy » lör 20 mar 2010, 09:18

Jag har nu investerat i "Mastering Cobol" av Carol Baroudi, så jag kan fräscha upp kunskaperna lite.
Förvisso en gammal bok -pre Y2K , men den var billig :lol:
Den fokuserar på Fujitsu cobol, vilket är en viss nackdel, men Fujitsu compilers är enkla och billiga att få tag i.
Begagnade böcker är billigt på amazon trots frakten :)

Jag kan inte ge nån recension av boken än, men den verkar bra skriven. F.ö. gillar jag kvinnliga författare , de är grundliga tycker jag.

abki
Newbie

Inlägg av abki » fre 27 aug 2010, 09:24

Det finns snålvarianter som kan vara lite tunglästa.
Skickar en länk till ibm på deras bibliotek.
http://publibz.boulder.ibm.com/cgi-bin/ ... 90/library

Sen är det bara att söka på t.ex. cobol och välja en passande bok.
Programming reference och programming guide är de som är mest användbara om du ska programmera i cobol. :)

perzy
Newbie

Inlägg av perzy » ons 17 nov 2010, 15:41

abki skrev:Det finns snålvarianter som kan vara lite tunglästa.
Skickar en länk till ibm på deras bibliotek.
http://publibz.boulder.ibm.com/cgi-bin/ ... 90/library

Sen är det bara att söka på t.ex. cobol och välja en passande bok.
Programming reference och programming guide är de som är mest användbara om du ska programmera i cobol. :)
Bra tips, tack :)

Johnny
Newbie

Inlägg av Johnny » lör 27 aug 2011, 13:36

Hej,

är ny i cobol världen och försöker hitta några bra böcker - och passar på att väcka denna tråd igen :-)

Är inte så förtjust i "dummies" böcker och inte heller "learn ___ in x days", det är säkert inget fel på dem...
jag brukar dock föredra "bible" böcker.

Som täcker mycket och går i djupet i språket och inte bara skrapa på ytan.

Därför frågar jag ifall det finns något nytt därute som ni känner till? Ju fetare bok desto bättre! ;)

Har efter en del surf stött på denna "COBOL for the 21st Century", amazon länk.

Finns det någon risk i att läsa en viss version av Cobol eller spelar det ingen roll?
Jag är ny i cobol-området men har 10+ års erfarenhet från IT branschen, (expert inom Java och Java Enterprise - :ph34r: jag vet att man inte ska svära i kyrkan )

Där kan det bli stora skillnader på programmeringsspråken från version till version, och rekommendationen brukar vara kunna det senaste! :-)

Vad ska man tänka på för att inte läsa något som är för "gammalt" eller för "nytt" än det som finns ute i drift hos företagen?

Tack.

- Johnny Y

Skriv svar