intrinsic function UPPER-CASE/LOWER-CASE

I detta forum kan frågor och tips ställas och ges.
Skriv svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
powerhawk
Newbie
Kontakt:

Inlägg av powerhawk » mån 28 jun 2004, 15:06

Är det någon som använt sig av intrinsic functions UPPER-CASE eller LOWER-CASE i z/OS Cobol. Jag försöker eftersom det är betydligt CPU-snålare än att koda INSPECT...CONVERTING. Men jag får inte till det med konvertering av ÅÄÖ.
/Håkan

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » tis 29 jun 2004, 16:08

Hej Håkan !

Jag har använt upper- och lower-case, men det är som du säger åäöÅÄÖ hanteras inte korrekt :(. I de fall som jag har använt mig av dessa funktioner så har det varit för att konvertera koder och flaggor där åäö inte har varit ett bekymmer. I vanliga fall där man inte jobbar med fritexter/noteringsfält så brukar jag låta "IMS" konvertera allt data till upper-case.

mvh Mats N

powerhawk
Newbie
Kontakt:

Inlägg av powerhawk » ons 30 jun 2004, 07:59

Läser man i Cobol-manualerna så får man intrycket att det ska gå. Då med användning av datatyp national och lite kompleringsparametrar. Jag har labbat lite men inte fått det att lira.

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » ons 30 jun 2004, 09:52

Hej igen !

Jag har inte labbat med några parametrar utan kör på vår "standard"-uppsättning. Där fungerade som sagt inte åäöÅÄÖ. Då jag inte har behövt hantera åäöÅÄÖ i mina fall så har jag inte grubblat mer på det.

mvh Mats N

Skriv svar
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable