Är det värt att konvertera?

I detta forum kan frågor och tips ställas och ges.
Skriv svar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Derpir
Member
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Är det värt att konvertera?

Inlägg av Derpir » tor 12 aug 2010, 08:00

Hej

Jag har blivit erbjuden en coboltjänst på mitt nuvarande arbete, men saken är denna jag har aldrig kodat i cobol, däremot har jag kodat i .net i några år.

På min arbetsplats har de nyligen startat en "Dataskola" där de vill säkra framtiden då många av cobolutvecklarna går i pension.

Erbjudandet är:

1 års mentorskap/handledning
2 externa cobolutbildningar
2 interna stordatorutbildningar

Kan jag få ett gott råd, är det värt att "konvertera"?

Så här ser jag på det hela:

+ Stor efterfrågan på utvecklare(pga. hög medelålder bland utvecklarna på min arbetsplats)
+ Bra löneutveckling
+ Trygghet?
+ Cobol finns i hela Världen!

- (Rädsla)Om det blir sämre tider och de börjar kicka folk så är risken kanske stor att jag ryker då de flesta i arbetsgruppen har mer år i bygget än jag.
- Gammal teknik, jag kanske blir oattraktiv på arbetsmarknaden

Vad tror ni? Ska jag acceptera erbjudandet?

mvh

abki
Newbie
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Re: Är det värt att konvertera?

Inlägg av abki » fre 27 aug 2010, 09:31

Under de senaste 10 åren har ny utveckling med cobol avsevärt krympt. Tror inte att nya system byggs i cobol längre. Däremot finns det en hel del program skrivna i cobol som behöver underhållas, skulle tro åtminstone 10 till 30 år till. Det finns en hel del anpassningar i befintliga program som behöver göras och en del nya för att få till nya kopplingar mm. Tycker du om underhåll så kan det vara värt det.
Tror inte att +:et på bra lön borde vara -. :ph34r:

Derpir
Member

Inlägg av Derpir » ons 22 sep 2010, 11:50

Tack för ditt svar.

Mvh
A

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » lör 02 okt 2010, 11:28

Hej!

Det utvecklas fortfarande en hel del i COBOL, åtminstone där jag jobbar.
Det är klart att du ska hoppa på detta erbjudande, du tappar ju inte dina .net kunskaper bara för att du lär dig något annat.
COBOL är som språk i grunden lätt att lära sig, problemet brukar kunna vara utvecklingsmiljön som ofta är stordatorbaserad och kan kännas tungjobbad för de som inte sett/jobbat i den tidigare. Många arbetsgivare med stordatorinstallationer har också alternativ som Mainframe Express från Micro Focus eller RDz från IBM som ger en modern utvecklingsmiljö som är GUI-baserad.

Till skillnad från mycket annat så kommer COBOL finnas kvar länge. Jag skulle nog vilja hävda att Java som vi känner till det språket idag kommer att försvinna innan COBOL, och detsamma gäller många andra alternativa språk.

Lycka till.

/Mats N

Skriv svar