Skärmdumpar från en mainframe

I detta forum kan frågor och tips ställas och ges.
LukasLilja
Newbie

Skärmdumpar från en mainframe

Inlägg av LukasLilja » mån 12 nov 2012, 17:20

Hej,

Jag är en stackars ekonom som tvingats lära mig programmera, och behöver lite hjälp med att hämta ur information vår mainframe. Finns det någon enkel kod för att göra skärmdumpar som sparas som en txt-fil eller något liknande?

Väldigt tacksam för svar.

MVH

Lukas

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Re: Skärmdumpar från en mainframe

Inlägg av Manor » tis 13 nov 2012, 12:45

LukasLilja skrev:Hej,

Jag är en stackars ekonom som tvingats lära mig programmera, och behöver lite hjälp med att hämta ur information vår mainframe. Finns det någon enkel kod för att göra skärmdumpar som sparas som en txt-fil eller något liknande?

Väldigt tacksam för svar.

MVH

Lukas

Det är ju kul att programmera :).
Vad är det för information du ska hämta ur stordatorn?

Jag antar inte att du är intresserad av "skärmdumpar" i textformat för att dokumentera, utan du kanske ville plocka uppgifter från dessa "skärmdumpar". Är det korrekt uppfattat?

De flesta företag med stordator tillhandahåller någon form av gränssnitt till stordatorn. På SEB (där jag jobbar) så jobbar vi med SEB C/S vilket möjliggör kommunikation med stordatortjänster från i princip valfri klientplattform. Jag antar att motsvarande möjligheter finns på de flesta (stordator)företag.

Skulle du kunna komplettera din fråga med ett exemepel på vad du är ute efter?

/Mats

LukasLilja
Newbie

Inlägg av LukasLilja » tis 13 nov 2012, 16:58

Det är sjukt kul att programmera! (men säg inte det till mina ekonompolare...)

Jag behöver hjälp med att få ut information om ett konto i vår version av VPC, den heter AS2IMSP i vår interface. Det finns säkert många sätt att lösa mitt problem på, men det sätt som jag löst det på när jag gjort det manuellt är att kopiera ner all data i en txt-fil som sedan VBA läser in, och när du väl är i excel så kan vi ekonomer ta över ;-)

BTW så var det vi som sågs i lunchen idag, grå kosty, för långt hår, glasögon.

MVH

Lukas Lilja

Användarvisningsbild
Manor
Administrator
Kontakt:

Inlägg av Manor » tor 15 nov 2012, 22:31

Maila mig på jobbet så ska jag se om jag kan ge dig ett namn på någon som kanske kan hjälpa dig vidare. Detta är ju inte direkt COBOL ;).

Skriv svar